Przedstawiam Państwu swoje sprawozdanie z realizacji planu rozwoju zawodowego na stopień nauczyciela dyplomowanego (matematyka)
Stara Wojska, 12 czerwca 2006r.
Małgorzata Galanciak
ZSO Stara Wojska
SPRAWOZDANIE Z REALIZACJI PLANU ROZWOJU ZAWODOWEGO NA STOPIEŃ NAUCZYCIELA DYPLOMOWANEGO
Po dokonaniu gruntownej analizy całokształtu swojej pracy zawodowej oraz wnikliwej samooceny postanowiłam podjąć starania o uzyskanie kolejnego stopnia awansu zawodowego.
W tym celu zapoznałam się z aktualnymi przepisami prawa oświatowego dotyczącymi awansu zawodowego, a w szczególności z:
- Ustawą Karta Nauczyciela z dnia 26 stycznia 1982r,
- Ustawą z dnia 18 lutego o zmianie ustawy Karta Nauczyciela,
- Rozporządzeniem MEN z dnia 3 sierpnia 2000r. w sprawie uzyskiwania stopni awansu zawodowego przez nauczycieli,
a następnie złożyłam wniosek o rozpoczęcie stażu oraz opracowałam plan rozwoju zawodowego. Staż rozpoczęłam 1 września 2003 roku i zakończyłam 31 maja 2006 roku. W związku ze zmianami wynikającymi z Rozporządzenia Ministra Edukacji Narodowej i Sportu z dnia 1 grudnia 2004 r. w sprawie uzyskiwania stopni awansu zawodowego przez nauczycieli, w grudniu 2004 r. sporządziłam aneks do planu rozwoju zawodowego.
W czasie trwania stażu zrealizowałam wszystkie zaplanowane zadania oraz podejmowałam również działania dodatkowe, nie wynikające z mojego planu rozwoju zawodowego.
§ 8 ust. 2 pkt 1
Uzyskanie pozytywnych efektów w pracy dydaktycznej, wychowawczej lub opiekuńczej na skutek wdrożenia działań mających na celu doskonalenie pracy własnej i podniesienie jakości pracy szkoły
- Samodzielnie pogłębiałam wiedzę na temat prawa oświatowego. Systematycznie śledziłam wszelkie zmiany w przepisach prawa oświatowego, zwłaszcza dotyczących awansu zawodowego nauczycieli.
W tym celu często szukałam aktualnych informacji w Internecie, głównie na stronach www.menis.gov.pl, www.literka.pl, www.publikacje.edu.pl, www.profesor.pl, www.eduinfo.pl, www.scholaris.pl oraz www.znp.edu.pl .
- Systematycznie pogłębiałam swoją wiedzę dydaktyczną i wychowawczą poprzez:
- śledzenie nowości w bibliotece szkolnej,
- czytanie publikacji nauczycieli zamieszczonych w Internecie,
- udział w kursach, warsztatach i konferencjach:
L.p. |
Forma doskonalenia |
Temat szkolenia |
Liczba godzin |
Sposób wykorzystania |
1. |
Warsztaty metodyczne |
Opis i analiza problemu edukacyjnego, wychowawczego i organizacyjnego (studium przypadku) |
8 |
- Przeprowadzenie szkolenia rady pedagogicznej w ramach WDN.
- Sporządzenie opisu i analizy problemu edukacyjnego na potrzeby własne.
|
2. |
Rada szkoleniowa |
Konstruowanie planów wynikowych |
3 |
1. Analiza i ocena poprawności planów wynikowych nauczania matematyki w klasach IV – VI szkoły podstawowej oraz w klasach I - III gimnazjum. |
3. |
Konferencja wojewódzka |
Jak wspierać rozwój ucznia zdolnego |
8 |
- Analiza podejmowanych przeze mnie działań mających na celu wspieranie rozwoju ucznia zdolnego.
- Poinformowanie pozostałych nauczycieli o zagadnieniach omawianych podczas konferencji.
- Przekazanie materiałów informacyjnych oraz metodycznych z konferencji do biblioteki szkolnej.
|
4. |
Szkolenie |
Wykorzystanie technik komputerowych w procesie oceniania ucznia szkoły podstawowej |
2 |
1. Wypisywanie i drukowanie świadectw szkolnych. |
5. |
Szkolenie |
Wykorzystanie technik komputerowych w procesie oceniania ucznia gimnazjum |
2 |
1. Wypisywanie i drukowanie świadectw szkolnych. |
- W celu wzbogacania własnych zasobów literatury fachowej doposażyłam swoją prywatną biblioteczkę o następujące pozycje:
- Adele Faber, Elaine Mazlisch – „Jak mówić, żeby dzieci się uczyły w szkole i w domu”
- Adele Faber, Elaine Mazlisch – „Rodzeństwo bez rywalizacji”
- Adele Faber, Elaine Mazlisch – „Jak mówić, żeby dzieci nas słuchały, jak słuchać, żeby dzieci do nas mówiły“
- Adele Faber, Elaine Mazlisch – „Wyzwoleni rodzice, wyzwolone dzieci“
Wzbogaciłam również własną płytotekę CD o:
- Testy gimnazjalne – Nowa Era;
- Zestaw materiałów do nauki przedmiotów matematyczno-przyrodniczych – eduROM;
- Egzamin Gimnazjalny
- Matematyka 2004 – program edukacyjny;
- Publikacje Edukacyjne – płyta wydana przez portal Publikacje Edukacyjne, zawierająca materiały opracowane przez nauczycieli;
- Świadectwa 4-6 – wersja dla nauczyciela;
- Zestawienie ocen – program.
- Aktywnie uczestniczyłam w pracach organów szkoły związanych z realizacją jej podstawowych funkcji i wynikających z nich zadań :
- Brałam udział w szkoleniowych radach pedagogicznych;
- Uczestniczyłam w pracach zespołu powołanego do opracowania programu dydaktyczno-wychowawczego szkoły;
- Opracowałam raporty z próbnych egzaminów gimnazjalnych, z próbnego sprawdzianu w klasie VI oraz z egzaminu gimnazjalnego z zakresu przedmiotów matematyczno-przyrodniczych;
- W części humanistycznej egzaminu gimnazjalnego pełniłam funkcję członka szkolnej komisji egzaminacyjnej;
- Brałam udział w pracach zespołu powołanego do przeprowadzenia mierzenia jakości pracy szkoły w obszarze „Awans zawodowy nauczycieli”.
- W pracy dydaktycznej dużo uwagi poświęcałam indywidualizacji procesu nauczania . Wiele satysfakcji dała mi nie tylko praca z uczniem zdolnym, ale również opieka nad uczniem słabszym.
Działania podjęte w tym zakresie to:
- Przygotowanie uczniów do udziału w konkursie „KANGUR”;
- Organizowanie „Szkolnego Święta Matematyki”;
- Przygotowanie uczniów do udziału w ogólnopolskim konkursie matematycznym „ALBUS”;
- Przygotowanie uczniów do udziału w międzynarodowym konkursie matematycznym „MATEMATYKA plus”;
- Przygotowanie uczniów do udziału w gimnazjalnym konkursie matematycznym;
- Konsultacje dla uczniów przygotowujących się do egzaminu gimnazjalnego oraz do sprawdzianu po klasie VI.
- W ramach wdrażania programu wychowawczego szkoły :
- Organizowałam imprezy i uroczystości klasowe oraz szkolne:
W klasie II gimnazjum były to:
- Dzień Chłopca,
- wieczór wróżb andrzejkowych,
- spotkanie wigilijne,
- Dzień Kobiet,
- powitanie wiosny,
- Otrzęsiny klasy I gimnazjum,
- Szkolne Święto Matematyki,
- uroczyste pożegnanie absolwentów.
W klasie III gimnazjum:
- Dzień Chłopca,
- mikołajki,
- wyjazd na turniej rycerski,
- spotkanie wigilijne,
- Dzień Kobiet,
- bal pożegnalny z udziałem uczniów klasy II gimnazjum, rodziców i nauczycieli.
Klasa III gimnazjum uczestniczyła w akcji „Sprzątanie Świata”, „Góra Grosza”, „Wielka Orkiestra Świątecznej Pomocy”, spotkaniu integracyjnym z wychowankami Domu dziecka w Rawie Mazowieckiej, przygotowała dekorację sali na choinkę noworoczną oraz program artystyczny i dekoracje z okazji Gminnego Święta Matematyki.
W klasie IV zorganizowałam:
- Dzień Chłopca,
- loterię fantową, z której dochód przeznaczony został na potrzeby klasy,
- wieczór wróżb andrzejkowych,
- mikołajki,
- spotkanie wigilijne,
- Dzień Kobiet.
Klasa uczestniczyła również w akcjach „Sprzątanie Świata” oraz „Góra Grosza”.
- Pomagałam innym nauczycielom w organizowaniu imprez i uroczystości szkolnych (pomoc w sprawowaniu opieki nad uczniami podczas dyskotek szkolnych, pomoc w przygotowaniu scenariuszy, projektowanie i drukowanie zaproszeń i dyplomów);
- Przeprowadziłam w klasie II gimnazjum cyklu godzin wychowawczych poświęconych problematyce uzależnień:
- Różne rodzaje uzależnień;
- Przyczyny i skutki ulegania nałogom;
- Nuda twoim wrogiem;
- Alkohol szkodzi;
- Dziękuję, nie palę;
- Narkotyki – nie, dziękuję;
- Zorganizowałam spotkanie uczniów klasy III gimnazjum z pielęgniarką na temat anoreksji, bulimii i wpływu anabolików na zdrowie człowieka.
§ 8 ust. 2 pkt 2
Wykorzystanie w pracy technologii informacyjnej i komunikacyjnej
W swojej pracy w szerokim zakresie wykorzystuję technologię informacyjną i komunikacyjną poprzez:
- Organizację warsztatu pracy przy użyciu technik komputerowych :
- wykorzystanie na lekcjach urządzeń multimedialnych oraz dostępnych programów edukacyjnych i samodzielnie przygotowanych prezentacji komputerowych,
- opracowywanie scenariuszy lekcji, scenariuszy imprez i uroczystości, testów, kart pracy uczniów oraz zadań konkursowych przy użyciu technik komputerowych.
- Wykorzystanie komputera do opracowania dokumentów szkolnych i innych materiałów :
- sporządzanie raportów z próbnych oraz zewnętrznych sprawdzianów w klasie VI oraz egzaminów gimnazjalnych,
- sporządzanie planów pracy i planów wynikowych,
- przygotowywanie ankiet ewaluacyjnych oraz narzędzi badawczych służących do wewnętrznego mierzenia jakości pracy szkoły,
- opracowywanie raportów z wewnętrznego mierzenia jakości pracy szkoły.
- Wykorzystanie Internetu w pracy i życiu codziennym :
- systematyczne śledzenie publikacji nauczycieli zamieszczanych na stronach internetowych,
- udział w formach dyskusyjnych portali edukacyjnych,
- wymiana doświadczeń z innymi nauczycielami drogą elektroniczną,
- kontakt z organizatorami konkursów matematycznych drogą mailową.
§ 8 ust. 2 pkt 3
Umiejętność dzielenia się swoją wiedzą i doświadczeniem z innymi nauczycielami
Swoją wiedzą i doświadczeniem zawodowym chętnie dzielę się z innymi pracownikami szkoły oraz nauczycielami z innych szkół.
- Od września 2004 roku pełnię w szkole funkcję lidera WDN .
Działania, które podjęłam w tym zakresie to:
- rozpoznanie potrzeb i oczekiwań nauczycieli związanych z doskonaleniem zawodowym;
- opracowanie planu WDN;
- przygotowywanie materiałów szkoleniowych na posiedzenia rady pedagogicznej;
- przeprowadzenie szkolenia rady pedagogicznej na temat „Metody nauczania i formy pracy”;
- przeprowadzenie szkolenia rady pedagogicznej na temat „Opis i analiza przypadku”.
- Popularyzuję swoje osiągnięcia i rozwiązania poprzez:
- Prowadzenie lekcji otwartych dla nauczycieli, rodziców i praktykantów:
- „Poznajemy różne rodzaje kątów” – lekcja matematyki w klasie IV przeznaczona dla nauczycieli odbywających staż na kolejny stopień awansu zawodowego, ilustrująca praktyczne wykorzystanie prezentacji multimedialnych,
- „Podsumowanie wiadomości o procentach” – lekcja matematyki w klasie VI przeznaczona dla rodziców,
- „Gimnazjum i co dalej” – lekcja godziny wychowawczej w klasie III gimnazjum przeznaczona dla rodziców,
- cykl lekcji hospitowanych przez studentów odbywających praktyki zawodowe;
- Publikowanie własnych materiałów dydaktyczno-wychowawczych na stronach portali edukacyjnych:
- Problemy w klasie IV – analiza przypadku,
- Wybór zawodu, wybór szkoły – program autorski,
- Szkolne Święto Matematyki – scenariusz imprezy,
- Metody nauczania i formy pracy – referat,
- Dożynki powiatowe – scenariusz programu artystycznego,
- Podsumowanie wiadomości dotyczących pola wielokąta – konspekt lekcji matematyki w klasie II gimnazjum,
- Pożegnanie absolwentów – scenariusz imprezy,
- „Święto chłopa” – scenariusz programu zaprezentowanego na przeglądzie szkolnych zespołów artystycznych EUROPARTY 2005
- Plany wynikowe nauczania matematyki dla klas I-III gimnazjum
- Plany wynikowe nauczania matematyki dla klas IV-VI szkoły podstawowej,
- Wiersze matematyczne – twórczość własna,
- Prawa i obowiązki ucznia – scenariusz lekcji wychowawczej,
- Zakres wymagań na egzamin poprawkowy z matematyki oraz zestawy egzaminacyjne dla klas IV – VI szkoły podstawowej oraz I – II gimnazjum,
- Rebusy matematyczne,
- Krzyżówki matematyczne,
- „Polubić matematykę” – opis i analiza przypadku.
- Opracowanie i udostępnienie do wykorzystania w bibliotece szkolnej scenariuszy imprez i uroczystości szkolnych oraz innych materiałów:
- Pasowanie na gimnazjalistów – scenariusz,
- Gminne Święto Matematyki – scenariusz,
- Pożegnanie absolwentów – scenariusz,
- Pożegnanie szkoły – scenariusz,
- Metody nauczania i formy pracy – materiały szkoleniowe,
- Opis i analiza przypadku – materiały szkoleniowe,
- Fundamenty szczęśliwej rodziny – referat,
- Zbiór rebusów i krzyżówek matematycznych – prace członków koła matematycznego.
- Opracowanie i przekazanie do biblioteki szkolnej oraz bibliotek szkół z terenu naszej gminy zbioru zadań konkursowych wykorzystanych podczas Gminnego Święta Matematyki „Polubić matmę”.
- Podnoszenie kultury pedagogicznej rodziców poprzez wygłaszanie prelekcji i referatów na zebraniach z rodzicami:
- „Jak motywować w domu dziecko do nauki?” – zebranie klasowe z rodzicami,
- „Konflikty między rodzeństwem – jak reagować, jak zapobiegać?” – zebranie klasowe z rodzicami,
- „Fundamenty szczęśliwej rodziny” – zebranie ogólne z rodzicami.
- Współpracuję z nauczycielami innych przedmiotów poprzez:
- Wspólne opracowywanie scenariuszy imprez i uroczystości szkolnych:
- Dzień Edukacji Narodowej,
- Choinka noworoczna,
- Dzień Kobiet,
- Dzień Dziecka;
Współudział w przygotowaniu uczniów do pozaszkolnych występów artystycznych:
- Dożynki powiatowe,
- 10-lecie zespołu „Wilkowianie”,
- otwarcie nowej siedziby Urzędu Gminy w Rawie Mazowieckiej,
- „Europarty 2005”;
- Współpracę z nauczycielami przedmiotów przyrodniczych dotyczącą korelacji treści programowych.
- Współpracę z nauczycielami odbywającymi staż na kolejny stopień awansu zawodowego:
- opracowanie standardów i ankiet dotyczących mierzenia jakości pracy szkoły,
- wymiana spostrzeżeń na temat przeczytanych publikacji oraz skuteczności stosowanych metod pracy z uczniami.
§ 8 ust. 2 pkt 4a
Opracowanie i wdrożenie programu dotyczącego działań edukacyjnych, wychowawczych, opiekuńczych lub innych związanych odpowiednio z oświatą, pomocą społeczną lub postępowaniem w sprawach nieletnich
W roku szkolnym 2004/2005 zrealizowałam w klasie III gimnazjum opracowany przeze mnie program wychowawczy „Wybór szkoły, wybór zawodu” . W ramach realizacji tego programu:
- cykl godzin wychowawczych przeznaczony był na omówienie zagadnień związanych z wyborem szkoły ponadgimnazjalnej,
- prowadzona była klasowa gazetka zawodoznawcza,
- zorganizowane zostało spotkanie uczniów z psychologiem,
- odbyło się spotkanie z absolwentami naszej szkoły – uczniami szkół ponadgimnazjalnych oraz z przedstawicielami kadry pedagogicznej i dyrekcji szkół ponadgimnazjalnych z naszego terenu,
- zorganizowano wyjazd uczniów na targi edukacyjne oraz do Zespołu Szkół Ponadgimnazjalnych im. Wł. Reymonta w Rawie Mazowieckiej,
- uczniowie opracowali informator zawodoznawczy i przekazali go do biblioteki szkolnej.
§ 8 ust. 2 pkt 4c
Poszerzenie zakresu działań szkoły, w szczególności dotyczących zadań dydaktycznych, wychowawczych lub opiekuńczych
- Aktywnie współpracowałam ze środowiskiem lokalnym oraz władzami samorządowymi :
- pomagałam w przygotowaniu programu artystycznego z okazji 10-lecia zespołu „Wilkowianie”,
- brałam udział w pracach związanych z przygotowaniami do obchodów Powiatowego Święta Plonów,
- uczestniczyłam w pracach nad przygotowaniem zorganizowanej w naszej szkole przez KGW z Wilkowic imprezy ostatkowej,
- byłam współautorką scenariusza występów artystycznych z okazji oddania do użytku nowego budynku Urzędu Gminy w Rawie Mazowieckiej,
- pomagałam w organizacji obchodów 40-lecia Koła Gospodyń wiejskich w Wilkowicach,
- Systematycznie rozwijałam zainteresowanie uczniów matematyką poprzez:
- stosowanie w codziennej pracy metod aktywizujących,
- organizowanie wystawek prezentujących sylwetki wybitnych matematyków oraz ich osiągnięcia – wystawki organizowane z okazji Szkolnego Święta Matematyki oraz Gminnego Święta Matematyki,
- prezentacja dorobku polskiej myśli matematycznej – referat „Matematyka – dzieje w Polsce” przygotowany pod moim kierunkiem przez uczennicę klasy III gimnazjum i wygłoszony podczas Gminnego Święta Matematyki,
- organizowanie klasowych konkursów zadaniowych,
- zorganizowanie Szkolnej Ligi Zadaniowej w gimnazjum.
§ 8 ust. 2 pkt 4e
Wykonywanie zadań na rzecz oświaty, pomocy społecznej lub postępowania w sprawach na rzecz nieletnich we współpracy z innymi osobami, instytucjami samorządowymi lub innymi podmiotami
- Nawiązałam i prowadzę stałą współpracę z organizatorami konkursów matematycznych :
- Wydziałem Matematyki i Informatyki Uniwersytetu Mikołaja Kopernika w Toruniu – ogólnopolskim organizatorem konkursu matematycznego „KANGUR”,
- Centrum Edukacji Szkolnej – głównym organizatorem konkursu matematycznego „ALBUS”,
- firmą Polskie Media Amer. Com. S.A. – polskim przedstawicielem Oxford Edukational Intrenational – organizatorem międzynarodowego konkursu matematycznego „Matematyka plus”.
- Podejmowałam działania na rzecz pomocy społecznej dla uczniów oraz zmierzające do pozyskiwania sponsorów :
- brałam udział w pracach zespołu ds. pomocy materialnej dla najuboższych uczniów oraz w pracach komisji socjalnej,
- pozyskałam Radę Rodziców do stałego sponsorowania części wydatków związanych z organizacją konkursu matematycznego „Kangur” oraz Szkolnego Święta Matematyki.
- Nawiązałam i prowadzę współpracę z Uniwersytetem Łódzkim. w roku szkolnym 2004/2005 dwukrotnie pełniłam funkcję opiekuna praktyk zawodowych studenta matematyki.
§ 8 ust. 2 pkt 4f
Uzyskanie innych znaczących osiągnięć w pracy zawodowej
Za duże osiągnięcie w swojej pracy zawodowej uważam zorganizowanie w marcu 2005 roku Pierwszego Gminnego Święta Matematyki . Przystępując do realizacji tego zadania:
- opracowałam program uroczystości,
- zaprosiłam do udziału przedstawicieli wszystkich szkół z terenu naszej gminy,
- przygotowałam zaproszenia,
- przygotowałam okolicznościową wystawkę matematyczną,
- opracowałam scenariusz programu artystycznego, który zaprezentowała klasa II gimnazjum,
- przygotowałam i wspólnie z odbywającym praktyki zawodowe studentem matematyki przeprowadziłam konkursy i zabawy matematyczne,
- zaprojektowałam i wydrukowałam dyplomy,
- pozyskałam od Rady Rodziców fundusze na zakup nagród dla zwycięzców oraz zorganizowanie poczęstunku,
- opracowałam graficznie i wydrukowałam zbiór zadań, pytań i zagadek „Polubić matmę”, który podarowałam wszystkim szkołom biorącym udział w uroczystości oraz przekazałam do naszej biblioteki szkolnej.
§ 8 ust 5
Umiejętność rozpoznawania i rozwiązywania problemów edukacyjnych, wychowawczych lub innych
Rozpoznałam i rozwiązałam problem edukacyjno-wychowawczy w klasie IV. Dwaj chłopcy zdecydowanie zdominowali pozostałych uczniów oraz bardzo przeszkadzali w prowadzeniu zajęć. Uczniowie otrzymywali słabe oceny i nie wierzyli we własne możliwości.
Dokonałam opisu i analizy prowadzonych przeze mnie działań zmierzających do zmiany nastawienia uczniów i rodziców do nauki matematyki, który zatytułowałam „Polubić matematykę”.
Podsumowanie:
Zadania, które uwzględniłam w planie rozwoju zawodowego stanowią tylko najbardziej reprezentatywną część działań podejmowanych przeze mnie w pracy zawodowej. Głównym celem wszystkich moich poczynań zawsze było dobro ucznia, troska o jego wszechstronny rozwój, o to, aby w szkole czuł się dobrze i bezpiecznie.
Realizacja planu rozwoju zawodowego pozwoliła mi spojrzeć na całokształt mojej pracy z pewnego dystansu, skłoniła do wnikliwej analizy i oceny, dała dużo satysfakcji i dostarczyła wielu cennych doświadczeń. Działania, jakie podjęłam przyczyniły się do wzrostu jakości mojej pracy oraz jeszcze lepszego funkcjonowania niektórych obszarów życia szkoły.
Za całokształt osiągnięć w pracy dydaktyczno-wychowawczej otrzymałam w roku szkolnym 2005/2006 nagrodę Wójta Gminy Rawa Mazowiecka.
Nadal zamierzam doskonalić swoje kwalifikacje, podnosić jakość swojej pracy, wykorzystywać doświadczenia zawodowe innych nauczycieli i dzielić się własnymi doświadczeniami z innymi, aby móc jeszcze lepiej realizować zadania szkoły. |